úterý 18. října 2022

Máte širokou a plochou nohu? Pojďme se podívat na pár tipů a také vhodnou obuv

Plochonoží… zní to asi zajímavě, ale ve mně toto slovo v poslední době rezonuje opravdu velmi. Díky plochým nohou se v poslední době totiž potýkám se zdravotními problémy. Člověk by až nevěřil, jak taková maličkost, jako je plochá noha dokáže ovlivnit celé tělo!


Plochá noha a má zkušenost

Bolest kloubů pro mě není bohužel úplně cizí, díky genetickým předpokladům mezi vrcholové sportovce zrovna nepatřím a tomu odpovídají i mé problémy s klouby… když jsem začala řešit již velmi silnou bolest kolene dostala jsem se právě ke svým nohám… přiznám se, že lidově bych mohla říct, že nohy mám úplně placaté. Spadlá příčná i podélná klenba je zkrátka problém, a tak jsem pochopila, že bez jistých opatření to prostě nepůjde… a o daných opatřeních bych se s vámi ráda pobavila i v tomto článku.


Kvalitní boty a vložky do nich jsou základ

Kvalitní boty jsou základ, proto pokud nakupujete jen tak nějakou obuv rozhodně doporučuji pečlivě vybírat a do bot často i zainvestovat. Na trhu je spoustu kvalitních bot a je těžké se v nich vyznat. Určitě nelze všechny boty hned vyhodit a vyměnit za kvalitní a speciálně určené na plochonoží. Já jsem proto začala ortopedickými vložkami, které mi ihned ulevili zejména od šíleného tlaku v malíkové hraně. Ortopedické vložky jsou vyrobeny obvykle na míru a pokud je potřebujete určitě vám na ně váš ortoped vystaví žádanku.


Kromě vložek do bot je potřeba myslet na to, aby noha, která je plochá, a tedy často i velmi široká měla dost místa na prsty a celý nárt. Spoustě lidem u výběru bot dělá problém právě šířka nožky. Pro takto širší nohy jsou vhodné třeba Barefoot boty.



Jaké tedy vlastně jsou Barefoot boty?

Sama jsem o barefootech slyšela opravdu hodně a v mém okolí mám i pár lidí, kteří na ně nedají dopustit. Rozhodně to není obuv pro každého, nicméně svým originálním vzhledem, a hlavně také zajímavým zpracováním jsou to nepopsatelné boty, které pokud nevyzkoušíte nepochopíte. Já sama jsem si k nim musela dojít a to tím, že jsem je vyzkoušela. Musím se přiznat, že jejich nošení mi moc dobře nedělá zejména na tvrdém povrchu ve městě či v práci, za to do přírody jsou jako dělané. Podzimní procházky po stezkách, které jsou zapadané listy v nich byly opravdu příjemné. Ze začátku jsem si do nich dávala vložku, a to zejména ze zvyku, protože jsem měla strach z tenké podrážky.









Barefoot boty jsou pro mě stále něčím novým a stále se s nimi seznamuji. Určitě bych je doporučila lidem, kteří mají vysoký nárt a širokou nohu. Naopak pozor bych si u nich dala, pokud vám nedělá dobře chození na boso, tedy třeba ani doma nechodíte boso a volíte spíše papuče.

Co na Barefootech od BeLenka musím ocenit je velmi kvalitní provedení. Boty jsou nádherně šité a nenašla bych na nich snad jedinou chybičku, o tom více je krásnější, že jsou boty ručně vyráběny. Na jejich výrobu je navíc použitá kůže, která mě praštila do nosu ihned po otevření krabice, taková vůně… výhodou kůže je také odpuzování vlhkosti a poměrně jednoduchá údržba. Boty sice vyžadují péči, ale dají se krásně očistit. Samotná obuv je navíc opravdu velmi lehká, výhodou je tedy také to, že ji sebou sbalíte na jakoukoliv cestu, aniž by vám zabrala spoustu místa či vážila příliš mnoho kil.




I Barefoot boty je potřeba ale vybírat dle sezónnosti. Na fotografiích můžete vidět model, který jsem si vybrala do nynějšího období a myslím, že dokud nenapadne sníh, tak si s modelem NEVADA vystačím. Pravdou je, že do bot volím tedy spíše hrubší ponožky, ale to je asi o zvyku…


Nudné cvičení, které je opravdu důležité

Cvičení na ploché nohy jsem vždy považovala za to nejvíce nudné a zbytečné cvičení… opak je pravdou, ale jako u každého druhu cvičení je důležitá pravidelnost a vytrvalost, než se dostaví výsledky. Na plochou nohu najdete na internetu celou řadu tipů… já jsem svou zkušenost a velmi efektivní cviky poznala také na rehabilitaci, kde jsem nějakou dobu docházela s kolenem.


Jaké cviky pomáhají mě?

  • Zvedání palce (ostatní čtyři prsty zůstávají na zemi, zvedáte pouze palec)
  • Zvedání všech prstů kromě palce (nyní naopak, palec zůstává na zemi a ostatní prsty jdou nahoru)
  • Dělání mističky (využitím svalů uprostřed nohy děláte nohou mírný kočičí hřbet připomínající obrácenou mističku

Cvičení je celá řada a každé by si měl najít to své. Výše jsem vám napsala své tři oblíbené triky, které mi pomáhají s plochonožím zatím nejvíce. Mějte ovšem na paměti, že cvičit by se mělo ideálně několikrát denně. Každá noha by se měla cvičit zvlášť (nikoliv obě nohy najednou). A pokud máte opravdu krizi a chcete si cvičení ještě více zpestřit určitě můžete sáhnout také po dalších pomůckách jako jsou míčky, kuličky či jiné speciální pomůcky. Kromě cvičení je důležitá také masáž díky které nožky po celém dni uvolníte a ulevíte jim od způsobeného tlaku. Masáž můžete dělat i sami sobě a pokud použijete ještě krásně voňavý olejíček určitě vám to nožky zase oplatí.

 

Trápí vás také plochá nebo široká noha? Máte případně zkušenost s barefoot obuví?

11 komentářů

  1. Od prarodičů jsme sdělili co šlo - spadnou klenbu, ploché nohy, vybočené palce. A velké nohy! Takže sehnat boty, co by se líbily, seděly a netlačily, je skoro nadlidský úkon. Proto je tak nerada chodím kupovat :D O barefoot botách jsem už slyšela, ale zatím jsem si k nim nenašla cestu :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ano je to často pro mnohé překvapení, ale spoustu věcí se dědí právě po prarodičích. :)

      Vymazat
  2. Tuto značku bot znám, teď jsou tyto boty všude :-D Já tedy problém s plochou nohou nemám a tyto boty zatím kupovat nechci :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Mně vždy dětská lékařka říkala, že mám ploché nohy, pak jsem byla u fyzioterapeuta, ten zas, že je nemám :D. Jinak o barefoot jsem slyšela, ale zkušenosti nemám. A ty cviky se mi líbí, děkuji za zajímavý článek :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teri, moc děkuji. Cviky určitě doporučuji, hodně to na plochonoží pomáhá!

      Vymazat
  4. Jako malá jsem měla také ploché nohy, ale už se mi to zpravilo. Spíš mám problém s tím, že mám moc úzkou nohu.

    OdpovědětVymazat
  5. O značce jsem už slyšela, ale plochou nohu nemám, takže bych asi nevyužila. Rozhodně si ale myslím, že budou extrémně pohodlné. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pájo, máš pravdu, jsou poměrně tvrdé (tedy podle povrchu, kde zrovna jdeš samozřejmě), protože tam není hrubší a třeba nějaká speciální podrážka, jak se teď dává do jiných bot, ale co se týká místa pro prsty a celou nohu, tak jsou opravdu velmi pohodlné.

      Vymazat
  6. Značku neznám, ale boty vypadá vcelku dobře :-) Já naštěstí problémy nemám, jen mám jeden nárt větší než druhý, takže uplejší boty mi buď na jedné noze plandají nebo naopak řežou.

    OdpovědětVymazat
  7. V této obuvi ti moc fandím. Sama mám problémy s plochou nohou, širokou atd... takový mix problému, kterými tě nebudu zatěžovat. Zatím mám zkušenosti s obuví Santé, která mi moc vyhovuje a cenově je poměrně dostupná a má vysokou variabilitu nabídky. K barefoot se dostanu asi až časem :) Značku znám.

    <a href="http://somethingbykatep.blogspot.com/>Somethingbykate</a>

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Santé boty mám také - papuče a tenisky do kterých si dávám ještě vložky a jsem také opravdu velmi spokojená. Ještě mohu doporučit boty SALAMON, ty jsou ideální také pro širokou nohu.

      Vymazat

Děkuji za váš komentář!

Calistka. Theme by STS.