pondělí 26. června 2023

Citlivé zuby, zánět dásní a moje nové pomůcky na čištění zubů a ústní dutiny

Čištění zubů je jednou z činností, kterou jsem kdysi neměla příliš v lásce. S přibývajícím věkem jsem ovšem pochopila, jak důležitá péče o zuby a ústní dutinu je. Zároveň jsem zjistila, že trh nekončí u obyčejného zubního kartáčků, ale nabízí celé množství produktů a přípravků, jak si čištění zubů zpříjemnit. Na blogu jsem pro vás už o dentální hygieně připravila spoustu článků a dnes k nim přibude další!


Elektronické pomůcky na čištění zubů mám moc ráda. Čištění mi přijde mnohem intenzivnější, jednodušší a zábavnější. Tentokrát bych vám ráda představila své další oblíbence.


Zubní pasty a ústní vody jako moje závislost

To, že jsou zubní pasty mojí dlouhodobou závislostí už víte. Tentokrát jsem ovšem sáhla zase trochu jiným směrem. Jelikož mám zuby velmi citlivé, často volím zubní pasty s fluorem. Velmi ráda mám značku Elmex a Parodontax. Zubní pasta Parodontax rozhodně patří mezi mé nejoblíbenější a minule mi také pomohla při zánětu dásní. Stejně tak mohu doporučit i značku Elmex, kterou také domů kupuji pravidelně.


Kromě past si také velmi ráda dopřávám různé druhy ústních vod. Pokud mám říci svého favorita na denní používání pak je to rozhodně Elmex Sensitive. Tuto ústní vodu mám moc ráda, a to zejména proto, že v ústech udrží dlouhodobý pocit svěžesti. Čištění zubů navíc posune zase o kousek dále, navíc jí stačí opravdu malé množství, byť chcete propláchnout celá ústa. Pokud vás stejně jako mě trápí občasné záněty dásní, pak můžete vyzkoušet ústní vody s obsahem chlorhexidinu. Chlorhexidin je látka, která je v ústních vodách zastoupena, aby redukovala zubní plak a podporovala ničení bakterií. V ústních vodách je většinou obsažen v koncentraci 0,1 – 0,2 %. Já osobně obvykle volím ústní vody, kde je větší zastoupení chlorhexidinu, obvykle 0,2 %. Takovou ústní vodu pak používám nárazově při problémech nebo v jejich počátcích. Určitě mohu doporučit třeba ústní vodu Parodontax Extra, která vám pomůže také při dalších nešvarech v ústní dutině (afty, vytržený zub…). Určitě si u ústních vod, které obsahují chlorhexidin dejte ovšem pozor na časté užívání, tato látka totiž může způsobovat skvrny na zubech nebo jejich žloutnutí.


Většinou mám najednou otevřené dvě zubní pasty a dvě ústní vody. Ústní vodu s chlorhexidinem nepoužívám pravidelně, ale pouze nárazově při problémech. Dvě zubní pasty mám většinou záměrně aby se mi neomrzela jejich chuť, často také používám jednu více ráno a druhou spíše večer. 

Značka parodontax patří mezi mé nejoblíbenější. Používám jí už několik let a vždy se k ní ráda vracím. Samotné zubní pasty této značky mají velmi výrazné chutě a mám je ráda zejména ráno, kdy chci mít dlouhotrvající svěží dech. Na večer pak volím mnohdy pasty s jemnější chutí.


Elektrický kartáček jsem nově doplnila ústní sprchou

Elektrický kartáček, klasický kartáček, jednosvazkový kartáček, dva druhy mezizubních kartáčků a dentální nit, tak to jsou veškeré pomůcky, které jsem k ústní hygieně do nedávna používala. Nově jsem si použila také ústní sprchu a musím říci, že lituji, že jsem to neudělala už dávno! Po zubní sprše jsem pokukovala již velmi dlouho, ale stále jsem nevěděla, zda je to produkt, který využiji. Jde jen o marketingový tah nebo kvalitního pomocníka?


S ústní sprchou jsem se setkala již párkrát na dentální hygieně, kde už nějaký ten rok pravidelně docházím. Samozřejmě stroj, který tam mají je mnohem větší a výkonnější. Já jsem se při posledním zánětu rozhodla si ovšem pořídit sprchu i domů. Vybírala jsem poměrně dlouho, a nakonec jsem vybírala dle dvou základních parametrů – výkonu pulzace a velikosti nádržky na vodu. Na základě těchto parametrů moje volba nakonec padla na ústní sprchu PanasonicEW1511. Jakmile jsem jí rozbalovala byla jsem plná nejrůznějších pocitů, začínala jsem pochybovat, že by sprcha k něčemu byla a já jí vůbec využívala. Po prvním čištění zubů jsem se ještě před mezizubním kartáčkem vrhla po ústní sprše. Byla jsem velmi překvapená! Vůbec jsem nečekala, že tak malá věc by mohla vyvinout takovou sílu! Sprcha má 5 intenzit, já jsem začala tou nejslabší a postupně si vždy přidávám. Když jsem si zuby čistila poprvé, tak jsem si nádržku doplňovala asi 3x a mimoto jsem musela vytírat koupelnu, protože používání z počátku tak jednoduché nebylo alespoň ne pro mě. Nyní už se snažím s vodou hospodařit lépe a jistý grif, který při častějším používání sprchy dostanete vám také pomůže.  



Ústní sprchu jsem znala pouze z dentální hygieny a velmi dlouho jsem se rozhodovala zda si jí pořídím. Moc se mi líbí její design a ladí mi i ke kartáčku, byť jde o jinou značku.

Součástí balení jsou také dvě násady. Myslím, že jedna sprcha stačí i pro dva členy domácnosti, každá násada má i jiný barevný kroužek díky kterému lze poznat, která komu patří.

Sprcha má 5 stupňů intenzit a velmi mě překvapilo, jak je výkonná. Určitě začínejte na nejmenších intenzitě a postupně přidávejte. Já nejčastěji zatím volím intenzitu 1-3. 

Docela mě mrzí, že jsem o sprše vůbec netušila v době, kdy jsem měla rovnátka. Čištění rovnátek musí být s ústní sprchou úplně skvělé a pohodlné!

Voda se doplňuje v zadní části. Doplnění vody není nijak složité, osobně nalévám každý den vodu čerstvou a nikdy zbytek nenechávám v nádrži. Po použití vždy nechávám nádobku otevřenou aby se v ní nemnožily bakterie.

Nabíjení probíhá klasicky přes adaptér (možná by někdo čekal už USB). Výdrž baterie by měla být jednu hodina, ale přesně jsem to nestopovala. Nabíjecí adaptér má poměrně velkou základnu (základna, ta část, kde pokládáte sprchu) a přijde mi, že zabírá dost místa.

Přiznám se, že nevím, jak vám předat veškeré své pocity, aniž by článek nebyl přes 10 normo stran. Proto jsem vám pár zajímavostí a svých poznatků sepsala do bodů níže.

  • Sprcha je velmi kvalitní a dobrá věc, rozhodně jí zařazuji každý večer při čištění zubů.
  • Při prvním čištění nebo spíše sprchování zubů jsem měla pocit, že už nepotřebuji mezizubní kartáčky. Mám velmi úzké prostory, a proto je to pro mě někdy výzva. S ústní sprchou se ovšem pohodlně dostanu úplně všude, a to i dozadu k osmičkám.
  • Ústní sprcha je naprosto úžasná nejen na sprchování zubů, ale také masáž dásní. Dásně mi v poslední době dost krvácely a měla jsem je velmi oteklé, proto i samotné čištění zubů bylo poměrně bolestivé. Použití mezizubních kartáčků bylo v daných místech úplně nereálné. Myslím, že o to rychleji by se mi ulevilo, kdybych měla ústní sprchu už dříve.
  • Sprcha je samozřejmě další spotřebič, který potřebuje nabíjet a také zabírá místo. Byť jsem se snažila vybrat co nejmenší alternativu i přesto je sprcha poměrně velká. Pokud stejně jako já máte malou koupelnu, pak pro vás může být uskladnění problém.
  • U sprchy je nutné myslet na správnou hygienu, nezapomeňte vodu po použití vždy vylít a nádobku nechat vyschnout.
  • Jsem člověk, který během čištění zubů chodí po bytě… nebo někdy sedí u televize… vím, že to není tedy zrovna 2x dobře, ale mě by to jinak tolik nebavilo! Každopádně info pro vás, co jste na tom stejně jako já, s ústní sprchou se chodit nedá… 2 dcl jsou dooost vody a z pusy vám pravděpodobně bude kapat stejně jako mě či nějakému pejskovi! :D
  • POKUD CHCETE ZAČÍT POUŽÍVAT ZUBNÍ SPRCHU URČITĚ DOPORUČUJI PORADIT SE S VAŠIM LÉKAŘEM ČI DENTÁLNÍM HYGIENISTOU. Používání není ani zdaleka tak jednoduché a nemusí sedět každému.

Veškeré produkty, které používám při čištění zubů. Chybí pouze mezizubní kartáčky a také dentální nit. Jednosvazkový kartáček je můj oblíbenec a opravdu jsem přišla na to, že je důležité jakou značku kupujete. Jednosvazkové kartáčky jiných značek nejsou tak dobře tvarované.

Jednosvazkový kartáček jedině od značky Curaprox

Ačkoliv si nemyslím, že by značka Curaprox měla nejlepší kartáčky, pak nedám dopustit na jejich jednosvazkový kartáček, který si kupuji už řadu let. Jelikož je finančně snad dražší než klasický kartáček, tak jsem párkrát vyzkoušela i jednosvazkové kartáčky jiných značek a mohu tedy říci, že právě Curaprox má kartáček nejlepší. Jejich kartáček je totiž mírně ohnutý a dostanete se s ním tedy i do zadních částí úst, což s normálními jednosvazkovými kartáčky, které dělají i další značky nelze. Pokud tedy používáte stejně jako já tento druh kartáčku, pak si rozhodně připlaťte. Rovný kartáček totiž opravdu není v tomto případě to, co vám krásně vyčistí i osmičky.


Máte ústní sprchu? Navštěvujete dentální hygienu?

16 komentářů

  1. Když jsem dostala sonický kartáček, považovala jsem ho za zázrak. Zuby mě nikdy nebavilo čistit, ale přesně jak píšeš, čím jsem starší, tím chápu víc a víc, že je to fakt potřeba. Každopádně jsem po každodenním používání sonického kartáčku začínala mít citlivé dásně a pasty ani ústní vody nepomáhali. Po konzultaci s dvěma zubaři jsme došli k závěru, že ty sonický a elektrický kartáčky zas takové zázraky nejsou a používat je každý den taky není úplně vhodné. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také někdy sáhnu po normálním kartáčku. Někdy to střídám, že ráno použiju klasický a večer sonický. Řekla bych, že opravdu záleží dle každého, ale určitě souhlasím, že to nemusí být pro každého vhodné.

      Vymazat
  2. Já o ústní sprše hodně uvažuju, ale ještě jsem se nerozhoupala s její koupí. Za měsíc jdu na dentálku, tak bych se mohla zeptat dentální hygienistky, jestli a případně jakou by mi doporučila :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Calistko, péči o zuby věnuju dost velkou pozornost, na dentální hygienu i prohlídky k zubaři chodím pravidelně. Používám tak nějak to samé jako Ty, jen sprchu ne, tu nemám. Měj hezké dny, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Já o zuby začala více pečovat v době, kdy mi nasadili rovnátka, takže tak ve 14 letech :D. Dnes ale používám už jen obyčejný kartáček a zubní pastu :). Jinak ústní sprcha zní zajímavě, tu vůbec neznám :).

    OdpovědětVymazat
  5. Mám myslím stejný sonický kartáček jako ty, občas vezmu do ruky i klasický. Ráda jsem si přečetla tvé zkušenosti se sprchou.
    Děkuji a přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj, já se přiznám, že jsem na tohle flákač. Používám klasický kartáček, občas zubní nit nebo ústní vodu a to je moje absolutní maximum. V létě půjdu poprvé na dentální hygienu, tak jsem z toho trochu v křeči a paní mě určitě nepochválí.

    OdpovědětVymazat
  7. Paradontax jsem teď dostala od dentální hygienistky :-) Jinak používám Sensodyne. A máme doma i ústní sprchu, ale ne na baterky a je to naprosto skvělý! Hlavně nádrž vydrží opravdu na celá ústa :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Tak to já moc pasty neřeším, teď doma máme nějaké "lepší", ale jinak kupuji co mi zrovna padne do oka. To stejné u ústních vod. Doma pak mám elektrický zubní kartáček, se kterým je čištění rychlovka.

    OdpovědětVymazat
  9. Sprchu doma máme, ale přiznám se, že ji moc nepoužívám :) I já ze začátku měla velký problém, aby mi to neteklo všude okolo :D Byl to hrozný nezvyk.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  10. Já nedám dopustit na Elmex a ústní sprchu, u kartáčku zůstávám jako klasika ruční.

    OdpovědětVymazat
  11. Kartáček vypadá dokonale, ať ti slouží a jsi s ním maximálně spokojená! :) Jinak Parodontax také používám a nedám na tuhle pastu dopustit. :)

    OdpovědětVymazat
  12. Já už používám jen obyčejný kartáček, elektrický mi nedělal dobře na dásně, nevím proč, ale měla jsem dáseň po čištění vždycky nateklou a to jsme se snažila nezajíždět pod zuby :-D nevadí, vystačím si s klasickým.

    OdpovědětVymazat
  13. Ústní sprchu mám, k DH se chystám, super článek :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář!

Calistka. Theme by STS.