čtvrtek 21. dubna 2022

Sportovní výživa a doplňky stravy – co berem, co sypem a co rádi zkoušíme

Své fotky na blog moc nesdílím, ale co sdílím jsou věci, které ve svém životě pravidelně kupuji nebo příležitostně testuji. Tentokrát jsem si pro vás připravila článek, který jsem dlouho odkládala, nicméně doufám, že jeho téma se vám bude líbit. Probereme spolu totiž spoustu doplňků, které sportovcům (ne mně… těm opravdovým fitnessákům) usnadňují život. Řeč bude o proteinech, BCAA kyselinách, doplňcích stravy, ale také skvělých arašídových máslech nebo tolik probírané proteinelle.


Proteinů máme doma celou řadu. Často střídáme příchutě i značky.


Proteiny aneb jak si udržet bílkoviny v rovnováze

Když jsem se poprvé seznámila s kalorickými tabulkami nemusím vám asi říkat, že tuky v nich mi rozhodně nechyběly, co mi ale chybělo byly právě bílkoviny. A tak jsem poprvé objevila proteiny… o kterých jsem si do té doby nemyslela nic dobrého. Když si přítel připravoval proteinové nápoje a vysvětlil mi veškerou jejich logiku a především to, že neslouží jako náhrada jídla, pochopila jsem, že mohou být skvělým pomocníkem. Proteinů se nám doma střídá pravidelně mnoho značek, ale nově jsme vyzkoušeli také protein ReflexNutritionInstant Whey PRO syrovátkový protein v prášku a také ExtrifitCFMInstant Whey 80 syrovátkový protein. Tyto dvě značky nepatří mezi ty nejlevnější, ale proteiny jsou to opravdu zajímavé. Já jsem zastáncem spíše jednoduchých příchutí, ale přítel si je velmi chválí.


Můj TIP! Protein přidávám do všeho, kde si mohu navýšit gramáž bílkovin, proto vsaďte třeba na tvaroh, bílý jogurt nebo také klasické pečené dobroty jako je bábovka! Pokud máte doma příchutě jako je vanilka, kakao můžete se spolehnout na to, že i z obyčejného Skyru nebo bílého jogurtu vykouzlíte zase o něco nutričně prospěšnější dobrotu!


Zejména v zimních měsících byl pro mě tento doplněk stravy velmi důležitý.

Pro stejné nadšence jako jsem já tady jedno složení!

Na doplňcích doma ujíždíme a tak jich máme většinou plno a každý si může vybrat dle svých potřeb. Doplňky stravy také často střídáme - volíme různé vitaminy a minerály, ale také značky.

Doplňky stravy – vitamíny a minerály, které tělu neuškodí

V oboru doplňků stravy se pohybuji již před čtyři roky a toto téma mě nikdy nepřestane bavit a zajímat! Tentokrát jsem do naší lékárničky nově dokoupila doplňky stravy značky GymBeam. Nejen, že mám po dlouhé době pocit, že se mi zlepšila kvalita vlasů a nehtů, ale také musím pochválit tuto značku, že vyrábí doplňky stravy v chelátové formě. Tato forma by pro tělo měla být lépe vstřebatelná. Pokud tedy hledáte něco jako já, co by vašemu tělu mohlo napomáhat při zvýšeném stresu (Magnesium), růstu nehtů, vlasů a podpoře imunity (Zinek) nebo nedostatku sluníčka (vitamin D+K) vyzkoušejte třeba právě tyto doplňky stravy. Jsou cenově velmi přijatelné a já sama jsem s nimi byla opravdu velmi spokojená.


Milujete bílou čokoládu? Pak si tuhle proteinellu určitě oblíbíte!

Jedná se o zdravější verzi klasické Nutelly. Na chuti to ovšem vůbec není poznat.

Dávejte si ovšem pozor na rozdílnost čistých ARAŠÍDOVÝCH MÁSEL od KRÉMU, které obsahuji další složky navíc.

Tenhle krém s mléčnou čokoládou si oblíbí i odpůrci klasických arašídových másel. Značka Allnature navíc není tak drahá a tak jí domů kupujeme pravidelně.


Se zdravou stravou se nemusíte rozloučit se sladkostmi

Ačkoliv nemám ráda spojení zdravé mlsání zde se to skvěle hodí. Spousta lidí se totiž domnívá, že zdravé stravování znamená vyřazení veškerých tuků a sacharidů. Opak je pravdou i tyto dva druhy nutričních hodnot jsou pro tělo velmi důležité. Pokud hledáte zdravou alternativu, jak si osladit jogurt či kaši vsaďte na arašídová másla! Stačí jich jen malá lžička a z nevýrazného bílého jogurtu máte najednou dochucený a sladký jogurt s příchutí oříšků. Arašídová másla mohou mít i další druhy chutí (slaný karamel, čokoláda…) a tak je jen na vás jaké si vyberete a pokud nemusíte arašídy vyzkoušejte kešu máslo nebo máslo mandlové. Na trhu najdete spoustu druhů a také celou řadu značek, která másla vyrábí! U nás doma se nejčastěji objevuje máslo značky Allnature od které máme také poměrně rádi i rýžovou kaši, která je u nás pravidelně k snídani! Pro mě novým objevem byla také Proteinella – proteinová pomazánka bez cukru, kterou jsem zkoušela poprvé. Nalijme si čistého vína, že nejde zrovna o levnou věc, ale ta chuť!!! Pokud patříte stejně jako já mezi milovníky bílé čokolády, pak věřím, že vám proteinella nevydrží doma moc dlouho, stejně jako nám. Je totiž opravdu skvělá!


Rádi sladíte? Pak vás potěší tyto umělé náhražky, které neobsahují cukr ani kalorie.

Dávkování těchto kapek mě velmi baví a opravdu stačí kapička, takže vám doma kapky vydrží velmi dlouho.


Můj TIP! Pokud máte rádi sladká jídla a pití a bez sladkých pochutin se neobejdete, pak vyzkoušejte třeba kapičky FLAV DROPS! Neobsahují cukr, a tak se vám nedostanou do tabulek, skvěle ovšem osladí pití i jakékoliv jídlo. Navíc si můžete vybrat opravdu ze širokého množství různých příchutí (od ovocných po ty klasické jako jsou karamel, bílá čokoláda…). Nejlepší kapičky, které jsem zatím vyzkoušela jsou od značky MyProtein, nicméně i ty od značky NUTREND jsou velmi dobré a překvapivě je kupuji i svým prarodičům, kteří si je často dávají do kávy!


Jednou za čas si místo čisté vody namíchám tento nápoj. Pumpičku jsme si dokoupili v ofiko prodejně NUTREND (pumpičku jsem vám bohužel nevyfotila), dávkování je tak naprostá paráda. 

Tento doplněk pro růst svalové hmoty užívá hlavně přítel. Jeho chuť je ovšem dokonalá!


Pitný režim je důležitý při sportu i v běžném dni, a to bez výjimky

Často se mi stává, že vyrazím ven či někam do společnosti a nemám moc možností doplnění tekutin. Tohoto faktu jsem si začala všímat v momentě, kdy jsem začínala objevovat větší množství celulitidy než běžně. Příčina byla jasná! Nedostatek pitného režimu. Základem všeho by měla být čistá voda, a proto i můj pitný režim tvoří z 80 % čistá voda. Ráno si také ráda dám zelený čaj a trochu džusu, který ředím také vodou. Hned z rána mám tedy zaručený příjem tekutin, který udržuji i v průběhu dne. Sem tam, když už mi voda tolik nechutná využiji NutrendUNISPORT koncentrát pro přípravu sportovního nápoje, který jsme si koupili domů. Stačí malé množství a pitný režim hned dostane jiné rozměry, navíc do těla nejde nic tak hrozného… naopak se doplní třeba také ionty.


A když už jsme u toho pitného režimu při sportu, pak vám mohu doporučit SizeAndSymmetryBCAA 8000 Instant podpora růstu svalů, jedná se o BCAA kyseliny, které si můžete dát před, po nebo v průběhu tréninku. Jsou chuťově opravdu skvělé a měly by také napomáhat k ochraně svalových buněk a vláken. Tyto kyseliny využívá spíše přítel, který má mnohem náročnější silové tréninky než já. Nicméně chuť těchto BCAA kyselin zase uchvátila mě a kdybych mohla pila bych je pořád!


Můj TIP! Vždy si hlídejte pitný režim, jedná se o opravdu neskutečně podceňovanou věc. Kupte si třeba kvalitní lahev, z které vás bude těšit pít. Voda je základ a já si myslím, že pití vody by mělo být základem pro každého z nás.


Pár mých rad a poznatků závěrem…

Tento článek bych s klidem mohla už ukončit, protože vím, že je velmi dlouhý a že takto dlouhé články už dávno vyšly z módy, ale i přesto bych vám chtěla ještě sepsat do bodů pár věcí, které jsem už pochopila a možná někomu z vás trochu pomohou najít směr.


  • Nedělejte něco, co vás nebaví – ano je to tak, nechoďte do fitka, pokud vás to nebaví a nehrajte ani volejbal, pokud vás to nenaplňuje. Najděte si něco, co vás bude bavit a 100 % naplňovat. Pokud přijdete na to, že je to obyčejná chůze nebo plavání, pak se věnujte právě této činnosti. Opravdu nemá cenu nutit se do něčeho, co vás nebaví, a ne všichni musíme dělat ty nejnáročnější a vrcholové sportovní aktivity.

  • Není důležité, jak vypadáte, je důležité na sebe dbát – nedívejte se zrovna na to, že vaše bříško není tak ploché a štíhlé, jak byste si přáli. Myslete na to, že jste pro sebe udělali maximum a postarali jste se o to abyste se třeba už zítra mohli cítit o něco lépe. Je důležité o své tělo dbát zevnitř i zvenčí.

  • Nepřepínejte se, nejděte daleko za své hranice – ještě nedávno bych vám toto asi nenapsala, ale čím dále více zjišťuji, že posouvat své hranice není vždy tou správnou cestou. Dělejte vždy vše na maximum, ale myslete na to, že není vždy nutné být tak ohebná jako paní vedle nebo zvednou váhu jak chlapík včera… každý máme své hranice, své možnosti a nemilé úrazy za to opravdu nestojí.

  • Ne každý den je dokonalý – dokonalost neexistuje, a tak rozhodně nevěste hlavu, pokud vám zrovna něco nevychází… to že jste snědli něco špatného nebo to, že nemůžete jít cvičit neznamená konec světa, znamená to jen to, že půjdete cvičit zítra nebo že zítra se už na danou situaci třeba s jídlem a pitím připravíte lépe.

A jak to se zdravou výživou a suplementy máte vy? Žijete zdravě a snažíte se být aktivní?

13 komentářů

  1. Iontový nápoj taky piju hlavně na florbale, aby mi dodal cukr. Normálně jinak piju vodu s citronem :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nic z tohoto nemám, já tohle vůbec nepoužívám, ale už jsem jednou přemýšlela na flavdrops :-) Kvůli ztrátě čichu a chuti jsem začala brát vitamín B a teď nově zkouším vitamíny na vlasy :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Arašídový krém vždy chtěl vyzkoušet přítel, ale jaksi jsme na něj nikdy nenarazili. :/

    OdpovědětVymazat
  4. Miluju proteinellu - světlou i tmavou a flavdrops s příchutí bílé čokolády :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  5. Flavdrops od MP naprosto miluju, hlavně příchuť toffee :) ořechová másla jsou závislost, z těch čistých mám nejradši kešu máslo, z těch ochucených másla od značky V&J fitness.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  6. Vyzerá to zaujímavo. Ja cvičím len občas, lebo sa to niekedy pri deťoch nedá a o zdravej strave sa nedá ani hovoriť ale tieto nutely a natierky vyzerajú chutne. U nás by bola asi len dva dni :D

    ČO MA LÁKA NA VEĽKEJ BRITÁNII A PREČO BY SOM CHCELA ŽIŤ V LONDÝNE?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani u nás moc dlouho nevydržela, teď máme slaný karamel a taky je to naprostá dokonalost!

      Vymazat
  7. Já proteiny nepoužívám vůbec, párkrát jsem možná koupila proteinovou tyčinku, ale jinak na to moc nejsem (ani na to cvičení, ve slova smyslu fakt "cvičení" - baví mě míčové hry a plavání). Zaujal mě ten arašídový krém ♥ A ty poznatky na závěr, velice pěkně napsáno a velmi pravdivé, i když taky mám problém některé ty věci opravdu přijmout :D

    lucyvillain.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, jsem moc ráda, že jsi v článku došla až na závěr. I mě spoustu věcí dělá problém, ale snažím se. :)

      Vymazat
  8. Skvělá zásoba doplňků! Mám jich doma pár, ale měla bych na tom více zapracovat. V tvém článku je spousta inspirace, tak se po nějakých ráda podívám. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pájo, hlavně musíš vyzkoušet tu Proteinellu, vím, že zrovna tobě bude chutnat!

      Vymazat
  9. Já si oblíbila proteiny od Biotech USA, jsou na Aktinu jedny z těch dražších, ale mají dobré hodnocení, nepřipadá mi, že mají tak výrazný ocásek a hlavně nejsou nějak extra přislazované. Poměr cukry s ostatními vychází téměř nejlépe. Dávám také do buchet, ale pak si dělám odpoledne "milkshake" Mléko a protein v shaku a nebo kefír a protein. Plus dávám do ovesné kaše.

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
  10. Já jsem převážně jen na bylinky než prášky celkově. Příroda je nejlepší na vše.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář!

Calistka. Theme by STS.